zondag 3 februari 2013

Bekwaamheidsbewijzen


Nu ik gestart ben met de specifieke lerarenopleiding, dringt de tijd om enkele belangrijke vragen van een antwoord te dienen. Wat wil ik als leerkracht concreet gaan doen? Welke vakken wil ik geven en waar? In het secundair onderwijs, volwassenenonderwijs of in het buitengewoon secundair onderwijs? Spreken de algemene vakken mij meer aan dan technische vakken? Of kies ik voor technische vakken of praktische vakken? 

Met een masterdiploma in de criminologische wetenschappen in het bezit, lijken de opties om les te geven in het secundair onderwijs op het eerste zicht eerder beperkt. De site http://www.ond.vlaanderen.be/bekwaamheidsbewijzen/ toont dat ik over de 'vereiste bekwaamheid' beschik om maatschappelijke vorming te onderrichten in het secundair onderwijs. 
Als ik via de andere zoekfunctie bekijk voor welke vakken ik een 'voldoende bekwaamheid' beschik, wordt het lijstje zichtbaar langer. Vakken zoals gedragswetenschappen, cultuurwetenschappen, eigen cultuur en religie verbreden de waaier van keuzemogelijkheden. Graag had ik voltijds gewerkt, dus zal  ik minstens 20 uren en maximum 23 uren werken per week.

Jammer genoeg wordt 'criminologische wetenschappen' zelden vermeld als een vereiste bekwaamheid. Het vak 'gedragswetenschappen' voorziet als vereiste bekwaamheid onder meer een master in de agogische wetenschappen, communicatiewetenschappen, filmstudies en visuele cultuur, psychologie, sociaal werk en sociologie. Ik vraag me af waarom mijn diploma niet in deze lange rij thuishoort. Als 18-jarige begon ik aan deze universitaire opleiding omdat het gedrag van de mens mij interesseerde, omdat ik wou begrijpen hoe de logica van de regels van onze samenleving een invloed hebben op personen die niet altijd in dit strakke keurslijf passen en hierdoor geviseerd worden als 'deviant'. De opleiding voorziet in het opbouwen van kennis en visie. Naar mijn mening zou ik dus, met de aanvulling van de lerarenopleiding, zeker in staat zijn om deze kennis over te brengen op een duidelijk en leerrijke manier.

Brussel, een bruisende stad

Volgens de nieuwsbrief van Agodi, het Agentschap voor Onderwijsdiensten, die elk jaar de nagaan hoe de arbeidsmarkt voor het onderwijs verandert, is er een voortdurend tekort aan leerkrachten in de regio Brussel: "Voor Brussel beschikken we over een minder rijke set aan gegevens, niet helemaal vergelijkbaar met die van het Vlaamse gewest. Het aantal “ontvangen” vacatures in Brussel is tijdens het schooljaar 2010-2011 quasi elke maand gestegen. Aan de start van het nieuwe schooljaar 2011-2012 daalt echter het aantal “ontvangen” vacatures. In november 2011 is er een stijging terwijl er in december terug sprake is van een daling. De werkloosheidscijfers voor leerkrachten in Brussel zijn maand na maand, blijven toenemen. Deze toename zet zich verder aan de start van het schooljaar 2011-2012."

Brussel kan voorgesteld worden als een complexe regio op maatschappelijk en samenlevingsvlak. Ikzelf verdiepte mij al meermaals in deze context. Zo volgde ik stage bij het Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek en deed ik hiervoor veldwerk in de Brusselse straten en buurten. Omdat dit thema mij mateloos boeide, schreef ik ook mijn masterproef hierover. Het lijkt mij interessant om les te geven in een regio die uitdagingen biedt op menselijk vlak. Een regio waar nood is aan extra aandacht voor diversiteit.

Droomjob

Deze motivatie leidt mij tot het kiezen voor het vak 'Nederlands voor anderstaligen'. Ik volgde een master na master Journalistiek en in deze opleiding werd voorzien in een  verdere uitdieping van de Nederlandse taal, waardoor ik mijzelf in staat acht om Nederlands te onderrichten voor mensen die deze taal niet als moedertaal kennen.

Bovendien bouwde door mijn jarenlange ervaring in het jeugdwerk ervaring op met het werken met jongeren en spreekt het mij enorm aan om te zoeken naar een mogelijkheid om jongeren aan te sporen om te participeren in cultuur. Om in deze setting les te geven zou Jongeren motiveren om de Nederlandse taal te leren in deze context van diversiteit eist een laagdrempelige aanpak. Dit lijkt mij een heel interessante setting om te werken en ik ben er dan ook van overtuigd dat hier ergens mijn droomjob verscholen zit.



Afbeelding: Een drempel naar een deur die verwijst naar de stappen die ik moet ondernemen om een leerkracht te worden. Beslissen welke vakken ik wil geven, zie ik als een stap verder over de drempel. Verder verwijzen de drempels ook naar de context die ik zelf interessant vind. Het aanbieden van onderwijs, culturele verrijking voor een doelgroep waarbij een laagdrempelige manier noodzakelijk is.






2 opmerkingen:

  1. Beste Liesbeth
    Van harte dank voor je blogpost.
    Je hebt wel een heel brede opleiding genoten. Mijn advies zou dan ook zijn de te gaan voor gedragswetenschappen en PAV. Nederlands tweede taal staat eerder open voor een cursist met een diploma letterkunde.
    Ik weet dat ik je hiermee waarschijnlijk mee teleurstel, ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Liesbeth
    Er zijn ook heel wat vacatures in Antwerpen en omstreken
    ga alvast even hier kijken: http://www.onderwijstalent.be/leraars/lesgeven-antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen