dinsdag 5 februari 2013

Solliciteren



Solliciteren kan aan de hand van drie mogelijkheden. Je kan terecht bij de onderwijskoepels en bij de VDAB databank. Of je kan natuurlijk ook rechtstreeks de scholen aanspreken.
Om goed te kunnen solliciteren, moet ik eerst en vooral weten wat volgens scholen belangrijke aspecten zijn die een leerkracht moet hebben. Ik leerde bij dat als eerste prioriteit van scholen bij het aanwerven van een nieuwe leerkracht, uiteraard de bekwaamheid is. Het is belangrijk dat de leerkracht voldoende kennis bezit en deze informatie bovendien op een gestructureerde manier kan overbrengen. 

De leerkracht moet zich aanpassen aan het profiel van de leerling en de school. Als leerlingen eerder een theoretische aanpak verwachten en hierdoor ook meer geboeid worden, dan is het vanzelfsprekend dat de leerkracht hiermee rekening moet houden bij de manier van lesgeven. Ook het hebben van gezag wanneer de leerkracht voor de klas staat, mag niet ontbreken. Het voorkomen van de leerkracht, de stijl van de leerkracht en de lichaamstaal zijn zaken waaraan extra aandacht moet besteed worden tijdens het solliciteren. 

Meer dan lesgeven

Elke school heeft bovendien een visie, een filosofie. Het is belangrijk deze te raadplegen alvorens naar het sollicitatiegesprek te gaan. Ikzelf zou me ook eerst afvragen of mijn eigen visie en denken aansluit bij de school waar ik mogelijks zou kunnen lesgeven. Ik ben van mening dat het lastig zou zijn na verloop van tijd om mezelf te blijven aanpassen aan waarden en normen die niet aansluiten bij mijn persoonlijkheid.



De kwaliteiten die ikzelf in de verf zou zetten bij een sollicitatie, zouden uiteraard gericht zijn op het bezitten van diploma's die bewijzen dat ik over voldoende vakkennis bezit. Verder zou ik ook over mijn ervaring binnen het jeugdwerk vertellen, waardoor ik vertrouwd ben met de leefwereld van jongeren. De jongeren kennis laten maken met cultuur en te laten ontdekken dat actualiteit een meerwaarde kan vormen in hun leven, vind ik heel belangrijk. Als laatste zou ik ook duidelijk maken dat ik gemotiveerd ben om deze job goed uit te voeren. Dat leerkracht zijn meer is dan lesgeven alleen, is net wat mij aanspreekt in dit beroep.





1 opmerking:

  1. Beste Liesbeth
    Een heel goede aanvulling.
    Als je gaat solliciteren dan is het inderdaad goed dat je eerst de website van de school bekijkt.
    Het is ook een aanrader even te blijven stilstaan bij de verschillende rollen van een lesgever en te kijken hoe je daar je zelf tegen verhoudt
    http://www.leraar24.nl/video/3522

    BeantwoordenVerwijderen